Ξεκινώντας από τη βασική αρχή μας “Το φυσικό παιχνίδι είναι μέσο σύνδεσης-επικοινωνίας-ανάπτυξης-εργαλείο μάθησης και εκπαίδευσης”, θα περιηγηθούμε στον κόσμο των κατασκευών με τα τουβλάκια Lego.

Τι είναι η παιγνιοθεραπεία με τουβλάκια;

Η LEGO-Based Therapy είναι μια συλλογική παιγνιοθεραπεία στην οποία τα παιδιά συνεργάζονται για να δημιουργήσουν μοντέλα LEGO. Το πρόγραμμα δημιουργήθηκε από τον Dr Daniel LeGoff, ο οποίος έδειξε σε πρώιμες μελέτες ότι μπορεί να είναι χρήσιμο για παιδιά και νέους που χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη σε κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες και περισσότερες υποστηρικτικές ευκαιρίες για να είναι με άλλους και να κάνουν φίλους (LeGoff, 2004; LeGoff & Sherman, 2006).

Αρχικά σχεδιάστηκε για παιδιά και νέους με δυσκολίες κοινωνικής επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της ΔΑΦ (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος). Στόχος του είναι να χρησιμοποιήσει συνεργατική κατασκευή σετ LEGO μεταξύ μικρών ομάδων αυτιστικών παιδιών και νέων για να προσφέρει θετικές κοινωνικές ευκαιρίες και να υποστηρίξει την κοινωνική ανάπτυξη. 

Τα παιδιά εργάζονται σε ζευγάρια ή ομάδες των τριών ή περισσότερων ατόμων. Το έργο της κατασκευής LEGO χωρίζεται σε διαφορετικούς αλλά αλληλοεξαρτώμενος ρόλους, έτσι ώστε η αλληλεπίδραση, η λεκτική και η μη λεκτική επικοινωνία να απαιτούνται από τη συμμετοχή στη δραστηριότητα. 

Χτίζοντας σχέσεις και ενισχύοντας την σύνδεση και την επικοινωνία στο σπίτι, στο σχολείο μέσα από το παιχνίδι με τα τουβλάκια

Έρευνες έχουν δείξει ότι παιδιά που έχουν συµµετάσχει σε ομάδες με τουβλάκια έχουν βελτιώσει τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες. Σε άλλο ερευνητικό εγχείρημά φάνηκε ότι τα παιδιά ήταν περισσότερο ευέλικτα σε κοινωνικές συνθήκες και µε μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα, ύστερα από τη συµµετοχή τους σε αυτές τις ομάδες

Τα δομικά υλικά LEGO© έχουν προσαρμοστεί ως θεραπευτική μέθοδος για την αύξηση των κινήτρων για συμμετοχή στην παρέμβαση κοινωνικών δεξιοτήτων και για την παροχή ενός μέσου του οποίου τα παιδιά με κοινωνικά και επικοινωνιακά μειονεκτήματα μπορούν να αλληλεπιδράσουν αποτελεσματικά. 

Τα οφελη των Bricks-club δεν περιορίζονται μόνο σε παιδιά με επικοινωνιακές δυσκολίες αλλά μπορούν να ωφελήσουν όλα τα παιδιά που πλέον ζουν σ’ έναν ψηφιακό κόσμο με αρκετά μειωμένες, αυθεντικές κοινωνικές και επικοινωνιακές αλληλεπιδράσεις.

Ποια είναι τα οφέλη της παιγνιοθεραπείας με τουβλάκια;

Με αρχηγό το παιχνίδι και τις κατασκευές, εκτός από διασκέδαση, τα παιδιά μαθαίνουν σημαντικές δεξιότητες για τη ζωή τους όπως:

  • Να αλληλεπιδρούν και να επικοινωνούν αποτελεσματικά.
  • Να ακολουθούν κανόνες.
  • Να μοιράζονται.
  • Να συνεργάζονται και να μαθαίνουν να σέβονται τον άλλον.
  • Να συμβιβάζονται.
  • Να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα τόσο τα δικά τους αλλά και των υπολοίπων (ενσυναίσθηση).
  • Να ανταλλάσσουν απόψεις.
  • Να επιλύουν προβλήματα και συγκρούσεις.
  • Να διαχειρίζονται έντονα συναισθήματα και αντιπαραθέσεις.
  • Να ενισχύουν την εστίαση της προσοχής και να διατηρούν τη συγκέντρωσή τους σε μια δραστηριότητα.
  • Να αναπτύσσουν γλωσσικές και οπτικές δεξιότητες καθώς και δεξιότητες λεπτής κίνησης.
Χτίζοντας σχέσεις και ενισχύοντας την σύνδεση και την επικοινωνία στο σπίτι, στο σχολείο μέσα από το παιχνίδι με τα τουβλάκια

Τα Bricks Club πραγματοποιούνται από εκπαιδευμένους επαγγελματίες σε μικρές θεραπευτικές ομάδες παιδιών για την ενίσχυση των παραπάνω δεξιοτήτων.

Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η παιγνιοθεραπεία στο σπίτι και στο σχολείο

Χρησιμοποίησε τα τουβλάκια ως ψυχαγωγικό και συνεργατικό παιχνίδι στο σπίτι

Αν είσαι γονιός μπορείς να εμπλακείς με τα παιδιά, οικογενειακώς ή με φίλους δημιουργώντας μικρά Home-Club. Να συνδεθείτε, συμμετέχοντας σε μια ομαδική συνεργασία για δημιουργία και ψυχαγωγία. Και μόνο η σύνδεση-παρουσία σου με το παιδί μέσα από το παιχνίδι έχει να του δώσει σπουδαία οφέλη. Παίξε μαζί του, δημιουργήστε, γελάστε, διαφωνήστε αλλά σίγουρα στο τέλος θα αγκαλιαστείτε!!! Και μην εκπλαγείς αν ανακαλύψεις πόσο διαφορετική επικοινωνία ανέπτυξες και με τους υπόλοιπους ενήλικες του παιχνιδιού, όλοι έχουμε ένα παιδί μέσα μας και αναζητάει τροφή!

«Πιο πολλά μπορεί να μάθει ένας γονιός για το παιδί του παίζοντας μαζί του μισή ώρα, παρά μιλώντας με αυτό μία ολόκληρη μέρα»,  Πλάτωνας.

Χρησιμοποίησε τα τουβλάκια ως παιχνίδι προσαρμογής και ενδυνάμωσης στο σχολείο

Ως παιδαγωγός η ευθύνη να μεταλαμπαδεύεις τη γνώση σε διαφορετικές δυναμικές παιδιών είναι πολύ σημαντικό έργο. Είσαι σημαντικό κομμάτι της παιδικής εξέλιξης και η καθημερινή σου παρουσία και  παρατήρηση είναι πολύ σημαντική.

Χτίζοντας σχέσεις και ενισχύοντας την σύνδεση και την επικοινωνία στο σπίτι, στο σχολείο μέσα από το παιχνίδι με τα τουβλάκια

Μέσα από την καθημερινή σου εργασία έχεις να καλύψεις την διδακτέα ύλη, έχεις να διαχειριστείς δυσκολίες παιδιών, βρίσκεσαι συχνά ανάμεσα σε διαφωνίες και παιδικές συγκρούσεις ενώ άλλες φορές χρειάζεται να εμπλακείς πιο έντονα στην προσαρμογή των παιδιών στο πλαίσιο του σχολείου ανάλογα με την ηλικία του.

Μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων αλλά και από ελεύθερες ώρες μόνος ή ακόμα και σε συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς, παράλληλης στήριξης ή σχολικούς ψυχολόγους μπορείς να ενδυναμώσεις την ομάδα της τάξης σου μέσα από School Club. Να χωρίσεις την τάξη σου σε ομάδες, εναλλάσσοντάς τους, και μέσα από την συνεργασία τους να καλλιεργήσεις έξυπνα δεξιότητες που δεν μπορούν να μάθουν από τα βιβλία.

Αν πάλι έχεις τάξεις που χρειάζονται προσαρμογή (Νήπιο-Α δημοτικού) και θέλεις να γνωριστείτε, να μοιραστείτε, να αλληλεπιδράσετε και να χτίσετε γρήγορα μια δυνατή ομάδα, τα εργαστήρια δεξιοτήτων με Lego θα σας δώσουν ώθηση και γρήγορα θα αναπτυχθούν υγιής σχέσεις.

Το παιχνίδι είναι η γλώσσα του παιδιού, η ιστορία του, ο τρόπος που εξερευνά και μαθαίνει τον κόσμο. Πάρε μέρος σε αυτό το ταξίδι!

Βαλεντίνη Κρικλάνη

Βαλεντίνη Κρικλάνη

Παιγνιοθεραπεύτρια

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Κρικλάνη Βαλεντίνη δημιουργό του Spider Play και παιχνιοθεραπεύτρια. Ως δημιουργός του βιωματικού επιτραπέζιου παιχνιδιού στοχοθεσίας Spider Play ,όραμα της είναι να συμβάλει στην ανάπτυξη και ενδυνάμωση των παιδιών με κατανόηση και αποδοχή, φωτίζοντας και ενισχύοντας την μοναδικότητα τους ώστε μέσα από τις επιλογές τους να γίνουν ευτυχισμένοι ενήλικες.

Διαβάστε περισσότερα

Daniel B. LeGoff. Lego Based Therapy. Jessica Kingsley Publishers. 2014