«Να βγαίνεις έξω και να κάνεις βόλτα στη φύση. Να παίρνεις καθαρό αέρα. Να φεύγεις από την πόλη και να επισκέπτεσαι τη θάλασσα όσο πιο συχνά μπορείς», μου έλεγε συνεχώς η γιαγιά μου. Μετά ακολουθούσε η ερώτηση: «Πώς μπορείς και ζεις στην πόλη; Κάποια στιγμή θα μεγαλώσεις και θα καταλάβεις».

Μεγαλώνοντας συνειδητοποίησα πόσο δίκιο είχε. Τα παιδιά ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους, αν όχι όλο, μέσα στα κτίρια των σχολείων και των φροντιστηρίων. Ακόμα και για τις καλλιτεχνικές ή τις αθλητικές τους δραστηριότητες τις περισσότερες φορές είναι κλεισμένα μέσα στους τέσσερις τοίχους.

Όμως:

Ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί πως το πιο ευεργετικό μέρος διδασκαλίας είναι η ίδια η φύση; Τα μαθήματα που παίρνουν τα παιδιά από το φυσικό περιβάλλον γύρω τους είναι πολλαπλά και ανεκτίμητης αξίας.

Παρακάτω θα δούμε 5 ωφέλιμες δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν τα παιδιά με τους γονείς ή τους δασκάλους τους στο δάσος, στο πάρκο, ακόμα και στην παραλία. Επίσης, αναφέρονται τα πιο βασικά οφέλη που έχει μία ξέγνοιαστη βόλτα στα φυσικά μέρη που μας δίνει απλόχερα ο πλανήτης Γη.

  • Το παιχνίδι «ανακαλύπτω και συλλέγω αντικείμενα του δάσους ή της παραλίας»

Η φιλοσοφία των παιδιών είναι να εξερευνούν και να ανακαλύπτουν. Κατ’ αυτό τον τρόπο μαθαίνουν πρακτικά και όχι θεωρητικά. Επομένως, μπορούμε να έχουμε μαζί μας ένα καλαθάκι (θα πρότεινα ένα καλαθάκι από bamboo και όχι πλαστικό) όπου εκεί θα βάζουν τα παιδιά οποιοδήποτε φυσικό αντικείμενο βρίσκουν στη φύση (π.χ. κουκουνάρια, χαλίκια, φύλλα, καρπούς, βότσαλα).

Επιπλέον, μπορούμε να παίξουμε με τους αριθμούς. Ιδανική δραστηριότητα για τα μικρά παιδιά! Μπορούν να μάθουν πρόσθεση και αφαίρεση με τα αντικείμενα του ίδιου είδους που έχουν βρει. Κατ’ αυτό τον τρόπο μαθαίνουν να κάνουν μαθηματικές πράξεις, καθώς και να ταξινομούν τα αντικείμενα ανάλογα με το είδος τους.

  • Το παιχνίδι με τα χρώματα και τα ονόματα

Άλλη μία ενδιαφέρουσα δραστηριότητα που μπορούν να κάνουν τα παιδιά με τα φυσικά υλικά που έχουν συλλέξει, είναι να τα ταξινομήσουν ανάλογα με το χρώμα τους. Έπειτα για να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους, αλλά και για να μάθουν να αναγνωρίζουν τα στοιχεία του φυσικού μέρους που βρίσκονται, καλό είναι να τους ονομάσουμε τα φυσικά αντικείμενα και να τους εξηγήσουμε σε τι χρησιμεύουν στο περιβάλλον.

  • Ανακαλύπτω και εξερευνώ το μονοπάτι

Ένας καλός τρόπος ανάπτυξης της μνήμης αλλά και των αισθήσεων για τα μεγαλύτερα παιδιά είναι το παιχνίδι με τον οδηγό και το μαντήλι. Εμείς μπορούμε να έχουμε τον ρόλο του οδηγού – καθοδηγητή και τα παιδιά τον ρόλο του εξερευνητή. Δένουμε με ένα μαντήλι τα μάτια των παιδιών και αρχίζουμε να τους δίνουμε οδηγίες, καθώς ακολουθούμε ένα συγκεκριμένο μονοπάτι και μια συγκεκριμένη διαδρομή στη φύση.

Ο εξερευνητής θα πρέπει, καθώς ακολουθεί το μονοπάτι του οδηγού, να αναφέρει κάθε φορά τους ήχους που ακούει (π.χ. το κελάηδισμα των πουλιών, τον ήχο των φύλλων), να πλησιάζει και να αγγίζει, ανάλογα με τις οδηγίες του οδηγού, διάφορα στοιχεία της φύσης (π.χ. δέντρα, έδαφος, χώμα, γρασίδι, κλαδιά).

Αφού φτάσουν στο τέλος της διαδρομής, ο εξερευνητής βγάζει το μαντήλι. Ύστερα θα πρέπει να προσπαθήσει να βρει τη διαδρομή που περιέγραφε ο οδηγός.

Συμβουλή: Ο οδηγός πρέπει να δίνει από την αρχή του παιχνιδιού όσα περισσότερα στοιχεία μπορεί καθώς καθοδηγεί τον εξερευνητή.

  • Ανακαλύπτω και παρατηρώ τα ζώα της φύσης

Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τη βόλτα στο φυσικό περιβάλλον τις διάφορες και ποικίλες μορφές ζωής. Κάποιες από αυτές μπορεί να είναι τα ζώα (π.χ. πουλιά, ελάφια, σκίουροι) και τα έντομα (π.χ. πεταλούδες, μυρμήγκια, πασχαλίτσες).

 Ένας διασκεδαστικός τρόπος γνωριμίας με τα ζώα της φύσης είναι το παιχνίδι μίμησης. Τα παιδιά παρατηρούν τις κινήσεις και ακούν τους ήχους των ζώων. Έπειτα προσπαθούν να τα μιμηθούν.

Επίσης το παιχνίδι βιότοπος βοηθάει τα παιδιά να ανακαλύψουν πού ζει το κάθε ζωάκι μέσα στη φύση. Μπορούμε μέσα από τη βόλτα να κάνουμε διάφορες ερωτήσεις στα παιδιά σχετικά με τα ζώα και με το μέρος που μένουν. Τα παιδιά με τη σειρά τους θα πρέπει να απαντούν ανάλογα με αυτά που βλέπουν.

  • Χειροτεχνίες

Ήρθε η ώρα της ξεκούρασης και της δημιουργίας! Μετά από την εμπλουτισμένη βόλτα στο φυσικό περιβάλλον μπορούμε να καθίσουμε στο έδαφος και να κάνουμε χειροτεχνίες.

Μία ενδιαφέρουσα χειροτεχνία για τα παιδιά είναι να κολλήσουν τα διάφορα αντικείμενα που έχουν βρει σε μία κόλλα χαρτί. Για αυτή τη δραστηριότητα χρειάζεται να έχουμε μαζί μας χαρτί και μία κόλλα.

Καθόμαστε δίπλα στα παιδιά μας και καθώς κάνουν τη χειροτεχνία, τους μιλάμε για όσα είδαμε, αγγίξαμε, ακούσαμε και μυρίσαμε στη φύση. Είναι ένας καλός τρόπος να ενισχύσουν τη μνήμη τους αλλά και το κλίμα συνεργασίας εφόσον αλληλεπιδρούν μαζί μας.

Οι Tillmann, Tobin, Avison και Gilliland (2018) τόνισαν μέσα από το άρθρο τους ότι η αλληλεπίδραση των μικρών παιδιών καθώς και των εφήβων με τη φύση, αλληλεπιδρά θετικά στην ψυχική τους υγεία, και μειώνει κατά πολύ το άγχος.

Ιωάννα Κυράτσου

Ιωάννα Κυράτσου

Γλωσσολόγος, Καθηγήτρια Αγγλικών

Η Ιωάννα είναι αδειοδοτημένη Καθηγήτρια Αγγλικών. Έχει Μεταπτυχιακή Ειδίκευση στη Γλωσσολογία με κατεύθυνση την Ψυχογλωσσολογία και Νευρογλωσσολογία. Έχει εργαστεί ευρέως τα τελευταία 15 χρόνια στην διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Τα τελευταία 3 χρόνια εργάζεται με παιδιά βρεφικής ηλικίας (1-2 χρονών) και γονείς. Η προσέγγιση που ακολουθεί στα μικρά παιδιά βασίζεται στη μάθηση μέσω των 5 αισθήσεων και μέσω του ελεύθερου παιχνιδιού. Μπείτε στο προφίλ της για να μάθετε περισσότερα για εκείνη!

Διαβάστε περισσότερα