Περιγραφή

Η ενδοσχολική βία κλιμακώνει επικίνδυνα την παρουσία της. Σε σημείο που να μην μπορούμε να της γυρνάμε άλλο την πλάτη. Για να προσεγγίσουμε την ενδοσχολική βία δεν θα πρέπει να την εξετάσουμε μεμονωμένα και ανεξάρτητα από τον κοινωνικό μας περίγυρο, την οικογένεια και το ίδιο το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Τα παιδιά αναπαράγουν την ενδοοικογενειακή βία και τα κοινωνικά αδιέξοδα που βιώνουν καθημερινά. Για αυτό είναι σημαντικό να βρούμε δραστηριότητες με τις οποίες μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο του bullying σε κάθε ηλικία.

Τι είναι το bullying;

Ο σχολικός εκφοβισμός – bullying είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου και αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομήλικων παιδιών. Αν και το φαινόμενο υπήρχε πάντα, το ενδιαφέρον των ερευνών ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια το καθιστούν ένα από τα σημαντικότερα και τα πιο πολυσυζητημένα κοινωνικά φαινόμενα.

Η διαδικασία του εκφοβισμού

Ο κύκλος του εκφοβισμού ξεκινάει όταν ένα παιδί θεωρηθεί σχετικά αδύναμο στις επιθέσεις τρίτων. Ένα παιδί ή μια ομάδα με μεγαλύτερη εξουσία αποφασίζει να εστιάσει στα πιθανά θύματα και να τα υποβάλλει σε διάφορες μορφές κακοποίησης, αρχίζοντας συνήθως με πειράγματα και ήπιο εξευτελισμό. Συνήθως το πράγμα σταματά εκεί, συχνά όμως προχωρεί παραπέρα, προσελκύοντας και άλλα παιδιά στην προσπάθεια αυτή. Τα προσωπικά αντικείμενα του θύματος μπορεί να μετακινηθούν ή να κλαπούν ή, σε ακραίες περιπτώσεις, να πέσει θύμα σωματικής βίας. Οι περίοδοι κατά τις οποίες το παιδί υφίσταται αυτές τις αρνητικές συμπεριφορές μπορεί να εναλλάσσονται με περιόδους απομόνωσης από την υπόλοιπη ομάδα.

Απαραίτητη προϋπόθεση του εκφοβισμού είναι η ασυμμετρία ισχύος ανάμεσα σε άτομα ή και ανάμεσα σε ομάδες στο σχολείο.

Γιατί χρειαζόμαστε δραστηριότητες για το bullying;

Οι δραστηριότητες που ακολουθούν έχουν στόχο να βοηθήσουν τα παιδιά να αναγνωρίσουν τις αντιλήψεις τους για την επιθετικότητα, να βρουν άλλους τρόπους έκφρασης των συναισθημάτων τους και να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση των παιδιών για τα συναισθήματα των άλλων.

Πιο συγκεκριμένα οι δραστηριότητες για το bullying έχουν ως στόχο:

  • Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στο θέμα του εκφοβισμού και της σχολικής βίας.
  • Να μειωθεί η επιθετική συμπεριφορά κι οι διαπροσωπικές συγκρούσεις.
  • Να ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση των παιδιών.
  • Να βοηθηθούν τα παιδιά να διαχειρίζονται αρνητικά συναισθήματα όπως ο φόβος και ο θυμός.
  • Να ενισχυθούν οι επικοινωνιακές δεξιότητες.
  • Να ενθαρρυνθεί η αποδοχή της διαφορετικότητας.
  • Να προαχθεί η αλληλεγγύη, η αλληλοβοήθεια και η συνεργασία.

Γράφουν οι:

Μαρία Γκουγκούμη

Μαρία Γκουγκούμη

Ειδική Παιδαγωγός

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των επαγγελματιών μας τη Μαρία Γκουγκούμη. Αποφοίτησε ως ψυχοπαιδαγωγός από το τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην «Προαγωγή Ψυχικής Υγείας – Πρόληψη Ψυχικών Διαταραχών» της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ειδικεύθηκε στην Ειδική Αγωγή μέσα από πλήθος σεμιναρίων που σχετίζονται με την ειδική αγωγή. Εκπαιδεύτηκε στο θεραπευτικό παιχνίδι Κ.Α.Λ.Ε.Σ.Μ.Α. για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Είναι κάτοχος πιστοποίησης γραφής Braille και έχει εκπαιδευτεί στην εφαρμογή του TEACCH. Μετεκπαιδεύτηκε στη ΔΕΠΥ από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως ειδική παιδαγωγός με μαθητές προσχολικής και σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, νοητική υστέρηση και διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Έχει λάβει μέρος σε πολλά επιστημονικά σεμινάρια σχετικά με τη διάγνωση και αποκατάσταση νευροαναπτυξιακής καθυστέρησης σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Είναι δημιουργός της εκπαιδευτικής πλατφόρμας www.special-learners.gr και όνειρό της είναι να δημιουργήσει εκπαιδευτικά εργαλεία, τα οποία θα κάνουν προσιτή τη γνώση σε όλα τα παιδιά!

Διαβάστε περισσότερα