Πώς να μπορέσεις να βρεις την ηρεμία μέσα σου, όταν συνεχώς χωρίζεις τα τρόφιμα σε «καλά» και «κακά», σε «απαγορευμένα» και μη; Πόσο εύκολο είναι να κάνεις συνειδητές διατροφικές επιλογές, βάσει του τι θέλεις πραγματικά, όταν επιβάλλεις στον εαυτό σου αυστηρούς διατροφικούς κανόνες; Πώς θα βγεις από αυτό τον φαύλο κύκλο της δίαιτας; Kαι πώς θα γίνει αυτή η εξοικείωση με το φαγητό;

Εξοικείωση με το φαγητό

Τι είναι αυτό που πυροδοτεί την υπερκατανάλωση φαγητού

Σύμφωνα με μελέτες, γνωρίζουμε πλέον πολύ καλά πως η απαγόρευση συγκεκριμένων τροφίμων πυροδοτεί την υπερκατανάλωσή τους! Αυτό το φαινομενικά παράδοξο εξηγεί το γιατί όσο περιορίζεις από τον εαυτό σου ορισμένα τρόφιμα ή ακόμη και ολόκληρες ομάδες τροφίμων, τόσο περισσότερο τα σκέφτεσαι, τόσο περισσότερο -νομίζεις πως- τα θες και όταν εκτίθεσαι σε αυτά νιώθεις πως χάνεις τον έλεγχο!

Γιατί μου συμβαίνει αυτό;

Δεν είναι κάτι που συμβαίνει μόνο σε εσένα! Είναι κάτι που συμβαίνει στη συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που έχουν ακολουθήσει κάποια στιγμή στη ζωή τους δίαιτα. Συχνά στη βιβλιογραφία περιγράφεται και ως το φαινόμενο του «Απαγορευμένου Φρούτου» Η κατανάλωση των «απαγορευμένων» για εσένα τροφίμων είναι ικανή να σου δημιουργήσει τόσο μεγάλη ταραχή και ενοχή που αμέσως σε οδηγεί στο να θέλεις να καταναλώσεις ακόμη περισσότερο από όσο πραγματικά ήθελες ή και να φας επιπλέον «απαγορευμένα» τρόφιμα, αφού ήδη «το χάλασες».

Η ψευδής αξιολόγηση της κατάστασης είναι πως νομίζεις ότι η λύση είναι τα «κόψεις» ξανά όλα αυτά τα τρόφιμα. Έτσι μόνο «θα σωθείς». Έτσι «θα ηρεμήσεις». Ακριβώς όπως σε έχει μάθει τόσα χρόνια να πιστεύεις η Νοοτροπία της Δίαιτας.

Ο φαύλος κύκλος της δίαιτας και στέρησης.

Αυτή ακριβώς η σκέψη είναι που σε κρατάει κολλημένο σε αυτόν τον φαύλο κύκλο. Τον φαύλο κύκλο της στέρησης και του περιορισμού που αργά ή γρήγορα θα οδηγήσει στην υπερφαγία. Όσο σκέφτεσαι πως αυτή είναι η τελευταία φορά που θα το κάνεις και «από αύριο δίαιτα», τόσο θα θέλεις να φας όσο περισσότερο μπορείς. Μόνο και μόνο η σκέψη ότι θα τα ξαναστερηθείς είναι ικανή να σε κάνει να θέλεις να φας. Ακόμη κι αν δεν απολαμβάνεις καν αυτό που τρως, ακόμη κι αν έχεις ήδη χορτάσει

Απόκτησε εξοικείωση με το φαγητό;

Η λύση δεν είναι να στερηθείς, αλλά να εξοικειωθείς!

Τι σημαίνει εξοικείωση;

Το να είμαι σε θέση να καταναλώνω όλα τα τρόφιμα με ουδέτερο τρόπο. Χωρίς να αισθάνομαι πως κάνω κάτι «κακό» ή πως αυτό δείχνει κάτι για τον χαρακτήρα μου, όπως το πόσο πειθαρχημένο ή ικανό άτομο είμαι.

Θυμήσου πως οι διατροφικές σου επιλογές δεν δείχνουν τίποτα για το ποιος είσαι ή για την αξία σου ως άτομο.

Θέλω στο σημείο αυτό να μοιραστώ μαζί σου δύο από τα πιο σημαντικά σημεία-«κλειδί» που συζητάω συχνά με τους ανθρώπους που συνεργαζόμαστε.

Ο περιορισμός πολλές φορές μπορεί να είναι μονάχα στη σκέψη.

Αρκεί μία αυτο-περιοριστική σκέψη για να σε οδηγήσει στο να θέλεις να φας ακόμη κι αν δεν πεινάς ή στο να φας κάτι που θεωρείς απαγορευμένο, παρόλο που μπορεί να μην το ήθελες πραγματικά αυτή τη στιγμή.

Αλήθεια, πόσες φορές σου έχει τύχει να σκέφτεσαι πως από αύριο ξεκινάς δίαιτα ή «πρέπει να προσέξεις» και η σκέψη αυτή ήταν ικανή από μόνη της να σε οδηγήσει στο να φας πολύ περισσότερο την προηγούμενη μέρα; (πριν καλά-καλά ξεκινήσει η στέρηση και ο περιορισμός στην πράξη)

Εξοικείωση με το φαγητό: Πώς θα συμβάλλει στην ισορροπία για τη διατροφική σου πρόσληψη;

Το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή καταναλώνεις ορισμένα τρόφιμα, δεν σημαίνει πως δεν τα θεωρείς «απαγορευμένα». Εάν η κατανάλωση ορισμένων τροφίμων συνοδεύεται στη συνέχεια με εκφράσεις όπως:

  • «Τι το ήθελα τώρα αυτό»
  • «Δεν έπρεπε να το φάω»
  • «Τελευταία φορά που το τρώω»
  • «Τι χαζός-η που είμαι που δεν κρατήθηκα»
  • «Έπρεπε να είχα αντισταθεί»
  • «Δεν πειράζει που υπέκυψα»
  • «Δεν πρέπει, όμως, να επαναληφθεί»

τότε ίσως ήρθε η ώρα να αναθεωρήσεις για το εάν επιτρέπεις πραγματικά στον εαυτό σου να φας ό,τι θέλεις ή μήπως τελικά έχεις μέσα σου κανόνες και απαγορεύσεις που σε επηρεάζουν περισσότερο από όσο περίμενες(!);

Αλήθεια, αναρωτήθηκες ποτέ πόσο καλύτερα θα αισθανόσουν εάν οι τύψεις δεν αποτελούσαν άλλο πια αναπόσπαστο κομμάτι του φαγητού σου;

Ο φαύλος κύκλος της δίαιτας: Εξοικείωση με το φαγητό

Η δίαιτα – και η νοοτροπία της δίαιτας – εμποδίζει το φαινόμενο της εξοικείωσης με το φαγητό

  1.  Δίαιτα (Απαγορευμένα τρόφιμα)
  2. «Σπάει» ο περιορισμός
  3. Το φαινόμενο του «απαγορευμένου φρούτου»
  4. Έντονες ενοχές, αίσθηση απώλειας ελέγχου
  5. Ψευδής εκτίμηση ότι το φαγητό πρέπει να περιοριστεί

Αυτό το άρθρο αποτελεί απόσπασμα από το e-Book “Πώς θα βγεις από τον φαύλο κύκλο της Δίαιτας

Γίνε μέλος στο Project Parenting και διάβασε το e-book και μάθε πώς να βγεις απο το φαύλο κύκλο της δίατας και πώς να εξοικειωθείς με το φαγητό!

Κωνσταντίνα Κατσανά

Κωνσταντίνα Κατσανά

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts την Κωνσταντίνα Κατσανά, Διαιτολόγο-Διατροφολόγο (M.Sc.) από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η Κωνσταντίνα είναι ενάντια στη Νοοτροπία της Δίαιτας και υποστηρίζει τον Διαισθητικό Τρόπο Διατροφής. Πιστεύει βαθιά στη σημασία ανάπτυξης μιας υγιούς σχέσης με το φαγητό, η οποία ιδανικά είναι καλό να διαμορφώνεται ήδη από την παιδική ηλικία. Μάθετε περισσότερα για την Κωνσταντίνα στην πλατφόρμα μας.

Διαβάστε περισσότερα

  • Fothergill et al., “Persistent Metabolic Adaptation 6 Years After ‘The Biggest Loser’ Competition.” Obesity
    Biology and Integrated Physiology (2016)
  • Dulloo et al., “How Dieting Makes Some Fatter: From a Perspective of Human Body Composition
    Autoregulation.” Proceedings of the Nutrition Society (2012)
  • De Witt Huberts et al, “Double Trouble; Restrained Eaters Do Not Eat Less and Feel Worse.” Physiology and
    Health (2013)
  • Epstein et al., “Habituation as a Determinant of Human Food Intake.” Psychological Review (2009)|
  • Emmons et al., “Counting Blessings Versus Burdens: An Experimental Investigation of Gratitude and
    Subjective Well-Being in Daily Life.” Journal of Personality and Social Psychology. (2003)
  • Holmes et al., “Improving Prediction of Bing Episodes by Modelling Chronicity of Dietary Restriction.” (2014)
  • Herbert et al., “Intuitive Eating Is Associated with Interoceptive Sensitivity. Effects on Body Mass Index.”
    (2013)
  • Stice et al., “Caloric Deprivation Increases Responsivity of Attention and Reward Brain Regions to Intake,
    Anticipated Intake, and Images of Palatable Food.” NeuroImage (2013)
  • Urbszat et al., “Eat, Drink, and Be Merry, For Tomorrow We Diet: Effects of Anticipated Deprivation on Food
    Intake in Restrained and Unrestrained Eaters.” Journal of Abnormal Psychology (2002)
  • Evelyn Tribole & Elyse Resch. Intuitive Eating, 4th Edition: An Anti-Diet Revolutionary Approach (2020)
  • Linardon et al., “Intuitive Eating and it Psychological Correlates: A Meta-analysis.” International Journal of
    Eating Disorders (2021)