Όπως κάναμε και με το προηγούμενο Live περί δίαιτας, αποφασίσαμε να μετατρέψουμε και αυτή τη φορά τις δικές σας ερωτήσεις σε άρθρο, καθώς μπορεί να απασχολούν περισσότερους ανθρώπους.

4η Ερώτηση

Μήπως έχουμε συσχετίσει άδικα την υγεία με το αδύνατο σώμα;

Πώς επιδρά ο περιορισμός στην πυροδότηση των υπερφαγικών επεισοδίων;

Απάντηση

Δυστυχώς, είναι γεγονός ότι επικρατεί μία διαστρεβλωμένη προσέγγιση του τι σημαίνει υγεία, ενώ παράλληλα προωθείται η εξιδανίκευση του αδύνατου σώματος, το οποίο προβάλλεται σαν να είναι αξία ή ένα επίτευγμα που αξίζει “συγχαρητήρια”.

Όλο αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δυσαρέσκεια σώματος και την έντονη ανησυχία για το «πώς δείχνει το σώμα μου», οδηγώντας τα άτομα στην αναζήτηση ανορθόδοξων πρακτικών, στην προσπάθειά τους να αλλάξουν το σώμα τους πάση θυσία.

Κάπως έτσι καλλιεργείται το υπόστρωμα που ενισχύει την πυροδότηση των διατροφικών διαταραχών και της διαταραγμένης πρόσληψης φαγητού συνολικά.

Αξίζει να αναφέρουμε πως πλέον προβάλλονται σαν “συμβουλές διατροφής”, ιδιαίτερα μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Instagram), πρακτικές των διατροφικών διαταραχών, όπως η παράλειψη γευμάτων και η χρήση της άσκησης σαν ένας τρόπος για να “καις” αυτό που έφαγες.

Ακριβώς επειδή, οι τακτικές αυτές προωθούνται σαν φυσιολογικές, ο κόσμος μπορεί να υποφέρει από μία διαταραγμένη σχέση με το φαγητό, χωρίς καν να είναι σε θέση να το αναγνωρίζει -καθώς αυτό στις μέρες μας θεωρείται το φυσιολογικό.

Σχετικά με τον περιορισμό

Έχει τόσο μεγάλη σημασία το να αντιληφθεί κανείς τη συσχέτιση που έχει με την υπερκατανάλωση φαγητού! Πράγματι, στον πυρήνα της υπερφαγίας κρύβεται η στέρηση και ο περιορισμός.

Σύμφωνα με μελέτες, φαίνεται ότι και μόνο η σκέψη του περιορισμού είναι ικανή να πυροδοτήσει στον εγκέφαλο την τάση για υπερκατανάλωση φαγητού απουσία πείνας ή/και πέρα από τα επίπεδα του κορεσμού.

Όσο κι αν αρχικά μοιάζει αντιφατικό ή ακόμη και τρομακτικό, στην πραγματικότητα η λύση για τη διαχείριση της υπερφαγίας είναι το να εξοικειωθεί κανείς με τα τρόφιμα που θεωρεί “απαγορευμένα”. Έτσι μονάχα μπορεί να σπάσει ο φαύλος κύκλος της στέρησης που οδηγεί στην υπερφαγία και πάλι από την αρχή.

Είναι μια διαδικασία που απαιτεί θάρρος και υπομονή. Όποιος αισθάνεται απειλητική και μόνο την ιδέα αυτή, αλλά αντιλαμβάνεται πως τον ταλαιπωρεί η σχέση του με το φαγητό, θα πρότεινα να μη διστάσει να απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό για να τον βοηθήσει προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, δηλαδή, τη σταδιακή εξοικείωση με όσα τρόφιμα θεωρεί “απαγορευμένα”.

δίαιτα γυναίκα τρώει ντόνατ

5η Ερώτηση

Ισχύει το «αν δεν πεινάσεις, δεν χάνεις»;

Απάντηση

Δυστυχώς, επικρατούν πολλές δυσλειτουργικές πεποιθήσεις γύρω από την πείνα, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να φτάνουν στο σημείο ακόμη και να φοβούνται την πείνα τους και να απομακρύνονται ολοένα και πιο πολύ από την επαφή με το ίδιο τους το σώμα.

Αρχικά, αξίζει να αναφέρουμε πως το να πεινάμε είναι φυσιολογικό. Είναι το μήνυμα που μας ενημερώνει ότι το σώμα μας χρειάζεται ενέργεια, την οποία μπορεί να προσλάβει μέσω της τροφής. Άρα είναι απολύτως φυσιολογικό το να νιώθουμε πείνα, καθώς είναι ο τρόπος, με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε πως χρειάζεται να φάμε.

Η δυσλειτουργικότητα της πεποίθησης που αναφέρατε ξεκινάει από τη στιγμή που αντιλαμβάνομαι πως το σώμα μου χρειάζεται ενέργεια και εγώ αγνοώ το συγκεκριμένο μήνυμα και επιλέγω να ΜΗ μου δώσω τροφή στον οργανισμό μου, επειδή έχω ακούσει πως “πρέπει να πεινάω για να χάσω”.

δίαιτα γυναίκα τρώει σαλάτα

Όπως καταλαβαίνετε, μία τέτοια προσέγγιση έρχεται στην πραγματικότητα σε πλήρη αντίθεση με τις βιολογικές μου ανάγκες και θέτει τον οργανισμό μου σε μία κατάσταση στρες -δηλαδή, μία κατάσταση που δυνητικά απειλεί την ομοιόστασή μου, την ισορροπία μου. Γι’ αυτό, άλλωστε παρατηρούμε πολλές φορές η συγκεκριμένη προσέγγιση να οδηγεί αργότερα κάποια στιγμή της ημέρας σε υπερκατανάλωση φαγητού, ακριβώς επειδή η ανάγκη για τροφή δεν καλύφθηκε έγκαιρα και όσο περνούσε η ώρα γινόταν ολοένα και πιο έντονη και επιτακτική.

δίαιτα γυναίκα τρώει φαγητό

Δεν πρόκειται για “αδυναμία” ή “έλλειψη πειθαρχίας”, αλλά πολύ απλά για την προσπάθεια του ίδιου του οργανισμού να σε ωθήσει προς την αναζήτηση τροφής για να καλύψεις τις ανάγκες σου. Ακόμη κι αν μία τέτοια τακτική οδηγήσει βραχυπρόθεσμα στην απώλεια κιλών, είναι σχεδόν αναπόφευκτο πως στη συνέχεια θα έρθει η επαναπρόσληψη του βάρους.

δίαιτα γυναίκα τρώει στο σπίτι

Όπως αναφέρθηκε και κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας με τη Μαρίνα, το σώμα αντιλαμβάνεται την στέρηση ενέργειας ως μία κατάσταση λιμού/υποσιτισμού και θα κάνει τα πάντα για να μας προστατεύσει από αυτό! Από την άλλη, εστιάζοντας την πρόθεσή μου στο πώς να παραμένω σε σύνδεση με τις βιολογικές μου ανάγκες, μπορώ να φέρω το σώμα μου στην ισορροπία που είναι φτιαγμένο για να υποστηρίζει.

6η Ερώτηση

Έχω συναισθηματική πείνα. Ή μήπως όχι;

δίαιτα γυναίκα τρώει μεσημεριανό

Απάντηση

Πολλές φορές παρατηρούμε πως οι άνθρωποι κάνουν μία… λανθασμένη “διάγνωση” της κατάστασης που βιώνουν.

δίαιτα γυναίκα τρώει παγωτό

Και τι εννοώ με αυτό;

Μπορεί ένας άνθρωπος να νομίζει πως τρώει συναισθηματικά, αλλά στην πραγματικότητα να ισχύει ένας ή περισσότεροι από τους παρακάτω λόγους.

  • Ανεπαρκής κάλυψη ενεργειακών αναγκών/Ανεπαρκής θρέψη.
  • Έντονη κούραση/Αϋπνία.
  • Μη κάλυψη βασικών αναγκών / «Καμπανάκι» για εστίαση στη συνολική αυτο-φροντίδα (ανάγκη για ξεκούραση, χαλάρωση, χρόνο με τον εαυτό μου, εκτόνωση, ψυχαγωγία, σύνδεση με άλλους ανθρώπους, επαφή με τη φύση κ.ά.).
  • Διατροφικοί κανόνες/Στέρηση – Ξέσπασμα σε κανόνες δίαιτας.
  • Ενοχική σχέση με το φαγητό συνολικά.
  • Αντιδραστικότητα λόγω σχολίων που δέχομαι από κάποιο άτομο στο περιβάλλον μου που με κριτικάρει.
δίαιτα αυτοφροντίδα

Σε κάθε περίπτωση, είναι εξαιρετικά σημαντικό να προσεγγίζετε τη σχέση σας με το φαγητό με ευγένεια και φιλική περιέργεια, χωρίς τη διάθεση να κρίνετε τον εαυτό σας. Έτσι μονάχα θα μπορέσετε να προσφέρετε και στον εαυτό σας τη φροντίδα που χρειάζεται.

Κωνσταντίνα Κατσανά

Κωνσταντίνα Κατσανά

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Εκπαίδευση Πτυχίο: Τμήμα Επιστήμης Διατροφής & Διαιτολογίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2014 Μεταπτυχιακό: Εφαρμοσμένη Διατροφή & Διαιτολογία, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2017 Εργασιακή Εμπειρία Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Ελεύθερος Επαγγελματίας...

Διαβάστε περισσότερα