Διανύουμε μία εποχή, κατά την οποία αναγνωρίζεται από όλους ο ευεργετικός ρόλος της κατανάλωσης θρεπτικών τροφίμων στην υγιή ανάπτυξη ενός παιδιού. Παρ’ όλ’ αυτά, κάτι που δεν ακούγεται αρκετά συχνά, είναι η σχέση που διαμορφώνει ένα παιδί με το φαγητό. Κι, όμως, είναι κάτι που έχει τόσο μεγάλη αξία -αν όχι ακόμη μεγαλύτερη!

Τι σημαίνει

Η σχέση που θα αποκτήσει ένα παιδί με το φαγητό θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη στάση που θα έχει απέναντι σε αυτό και κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής του.
Το πώς σκέφτεται ένα παιδί για τα τρόφιμα και κατ’ επέκταση τα συναισθήματα που δημιουργούνται, επιδρούν καθοριστικά στη διατροφική του συμπεριφορά.
Οι σκέψεις αυτές πηγάζουν από ένα σύστημα αντιλήψεων. Συνήθως αποτελεί το σύνολο των μηνυμάτων που προέρχονται από την οικογένεια και εσωτερικεύονται με τη μορφή κανόνων.

Γιατί μας ενδιαφέρει

Η καλλιέργεια μιας ισορροπημένης σχέσης με το φαγητό προστατεύει ένα παιδί από την ανάπτυξη διατροφικών διαταραχών, ενώ παράλληλα ενισχύει τη θετική εικόνα σώματος. Έτσι, μειώνεται η πιθανότητα υιοθέτησης ανορθόδοξων τρόπων μείωσης του βάρους, με αποτέλεσμα να αποφεύγεται ο φαύλος κύκλος της δίαιτας και της υπερφαγίας.
Μια υγιής σχέση με το φαγητό σχετίζεται με υψηλότερη αυτοεκτίμηση, βελτιωμένη διάθεση, ένα αίσθημα σεβασμού, ευγνωμοσύνης και φροντίδας απέναντι στο σώμα και μία συνολικά καλύτερη ποιότητα ζωής.

3 Χαρακτηριστικά

Πάμε να δούμε 3 σημάδια που δείχνουν πως το παιδί σας έχει πραγματικά μία ισορροπημένη σχέση με το φαγητό!

1. Καταναλώνει ποικιλία τροφίμων

Όταν ένα παιδί καταναλώνει μία ποικιλία από διαφορετικά τρόφιμα μέσα στη διάρκεια της εβδομάδας, αυτό μας κάνει να καταλαβαίνουμε πως επιτυγχάνεται επαρκής πρόσληψη θρεπτικών συστατικών.
Έτσι, λοιπόν, μας ενδιαφέρει να επενδύουμε στην εξοικείωση ενός παιδιού με μία ευρεία γκάμα διαφορετικών τροφίμων, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν θα υπάρχουν συγκεκριμένα τρόφιμα που θα προτιμά να τα καταναλώνει πιο συχνά και κάποια άλλα που δεν θα τα επιθυμεί καθόλου. Επίσης, είναι πολύ πιθανό και φυσιολογικό οι διατροφικές του προτιμήσεις να μεταβάλλονται.
Εάν, όμως, σε γενικές γραμμές ένα παιδί είναι δεκτικό στο να δοκιμάζει νέες γεύσεις και καταναλώνει ευχάριστα ορισμένους εκπροσώπους από όλες τις ομάδες τροφίμων….τότε είναι σε πολύ καλό δρόμο!

2. Σύνδεση με τις βιολογικές του ανάγκες

Ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά που μας δείχνουν πως ένα παιδί έχει μία υγιή στάση απέναντι στο φαγητό, είναι το να αναγνωρίζει τα μηνύματα πείνας και κορεσμού από το σώμα του και να ανταποκρίνεται σε αυτά, χωρίς κριτική. Αυτό σημαίνει πως ένα παιδί έχει την ικανότητα να ρυθμίσει την ποσότητα του φαγητού που θα καταναλώσει σύμφωνα με το πώς εκείνο αισθάνεται μέσα του.
Έχει εμπιστοσύνη απέναντι στα εσωτερικά μηνύματα πείνας και κορεσμού που δέχεται από το σώμα του. Δεν τα αμφισβητεί ούτε τα προσπερνά για να ικανοποιήσει κάποιον άλλον. Συνδέεται με το εσωτερικό του οργανισμού του. Kαι κάνει τις αντίστοιχες διατροφικές επιλογές που θα ικανοποιήσουν κατάλληλα τις εκάστοτε ανάγκες και προτιμήσεις που έχει.

3. Αισθάνεται «εντάξει» γύρω από το φαγητό

Ένα παιδί που έχει μια υγιή σχέση με το φαγητό αισθάνεται άνετα όταν βρίσκεται μπροστά στο φαγητό -ό,τι κι αν είναι αυτό. Δεν αισθάνεται ενοχές ούτε καταπίεση όταν πηγαίνει σε ένα παιδικό πάρτυ ή σε μια γιορτή. Δεν νιώθει την ανάγκη να «πρέπει» να φάει στα κρυφά για να μην τον δουν οι άλλοι. Δεν θα σκεφτεί ποτέ πως «είναι η τελευταία του ευκαιρία» για να φάει τη σοκολάτα που τόσο επιθυμεί. Δεν αισθάνεται την επιτακτική ανάγκη πως «πρέπει» να τα φάει όλα «ή τώρα ή ποτέ». Δεν κατηγορεί τον εαυτό του για τις διατροφικές του επιλογές, ούτε αισθάνεται ντροπή για το τι και πόσο τρώει.

Το φαγητό αποτελεί πηγή απόλαυσης και ικανοποίησης και δεν είναι ικανό να επηρεάσει την ψυχολογική του κατάσταση. Δεν αισθάνεται πως είναι «καλό παιδί» όταν τρώει φρούτα και λαχανικά και «κακό» όταν τρώει γλυκά και πίτσα. Οι ενοχές δε χωράνε στο φαγητό. Δεν έχουν κανένα λόγο ύπαρξης. Εάν το παιδί σας, λοιπόν, αυτή τη στιγμή είναι σε θέση να αντλεί ευχαρίστηση από το φαγητό του και απλώς… να συνεχίζει τη ζωή του, τότε κάτι κάνετε ήδη πολύ καλά, άθελα σας ή μη.

Κοιτάμε μπροστά

Ακόμη και εάν αυτό το άρθρο σας έκανε να καταλάβετε πως η σχέση που έχει το παιδί σας με το φαγητό θα μπορούσε να βελτιωθεί περαιτέρω… τότε δεν βρίσκω κάτι πιο σημαντικό από αυτό! Το να αναγνωρίσετε πως υπάρχει μία κατάσταση που χρειάζεται περισσότερη φροντίδα αποτελεί μία πολύτιμη ευκαιρία για να προσφέρετε ένα δώρο στο παιδί σας, αλλά -γιατί όχι;- και στον εαυτό σας.

Σε επόμενο άρθρο, θα συζητήσουμε και για τους τρόπους, με τους οποίους μπορείτε εσείς, ως γονείς, να υποστηρίξετε κατάλληλα το παιδί σας, ώστε να αποκτήσει μία πραγματικά υγιή σχέση με το φαγητό.

Κωνσταντίνα Κατσανά

Κωνσταντίνα Κατσανά

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Εκπαίδευση Πτυχίο: Τμήμα Επιστήμης Διατροφής & Διαιτολογίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2014 Μεταπτυχιακό: Εφαρμοσμένη Διατροφή & Διαιτολογία, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2017 Εργασιακή Εμπειρία Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Ελεύθερος Επαγγελματίας...

Διαβάστε περισσότερα